Hurriyet

26 Ekim 2010 Salı

Turk Milleti Ne Kadar Hosgorulu?

Avrupa'da yasadigim sure boyunca Avrupa'nin meshur "irkciligina" binlerce kez sahit oldum. Iyi bir isim oldugu icin genelde irkciliga direk olarak maruz kalmadim, sokaktaki genel kendini bilmezlik durumlari haric, bunlar da cok onemli degil zaten. Esim Katolik, dolayisiyla cocuklarim da her iki kulturun karisimi. Benim ve bizim icin din hayatimizin merkezinde olmadigi icin dinleri genel anlamda kulturun bir parcasi olarak goruyorum. Dolayisiyla baska bir kulturden biriyle evlenmek benim hayatima renk ve cesni getirdi. Evde hem yilbasini hem Noel'i hem bayramlari hem seyranlari kutlar olduk senelerdir, ozellikle de cocuklar dogdugundan beri. Istiyoruz ki cocuklarimiz gonulleri ve vizyonlari genis insanlar olsunlar, hayatin her turlu tadina ve guzelligine acik olsunlar ve en onemlisi de dogmalardan ve radikalizmden uzak dursunlar.

Bu bizim evimiz icinde yarattigimiz ortam tabi, tamamen bizim kontrolumuz altinda. Gel gor ki disari baktigimda cogu zaman umutsuzluga kapiliyorum. Facebook'ta "Bugun Ne Pisirelim" adi altinda cok guzel yemek tarifleri veren biri var. Bu kisi ne zaman icinde herhangi bir alkollu icki olan bir tarif verse -ki bi tarifler tahmin edersiniz ki toplam tariflerin %1'ini bile bulmuyor"- tarifleri okuyanlarin hatiri sayilir bir orani bu tarifi protesto ediyor. Ederken de 2 sebep one suruyor:

"Bu tarif Turk tariflerine uymuyor, icinde icki de neymis?"
veya
"Sarap haram degil mi, tarifi mundar ettiniz!"

Bu yorumlar ister istemez bana toplumun genelinin "otekine" karsi ne kadar hosgorusuz oldugunun kanitiymis gibi geliyor. Dunya genelinde yemek tarifleri zaten genelde ickiyle yapilmaz. Ancak cok ozel tarifler vardir ki bunlara icki konur. Kaldi ki "yemek" oyle birsey ki hic kimseyi dunyanin hicbir yerinde belli seyleri yemeye veya yememeye zorlayamazsiniz, bu damak tadiyla ilgili bir durumdur.

Yani diyorum ki yemek zorunda olmadigi bir yemege bile tahammul gosteremeyen bir insan, nasil olacak da ulkede acilan kiliselere tahammul edecek, Alevilik gibi baska mezhepleri de hos gorecek veya adi Mehmet degil de Manuel olan bir Turk cocuguna nasil iyi duygularla yaklasacak?

Selamlar, sevgiler.

Aydede

Hiç yorum yok: