Hurriyet

5 Ocak 2011 Çarşamba

Devlet mutfaga girmeli mi?

Gecenlerde Avusturyali, daha dogrusu Viyanali, eski bir is arkadasimla yemege ciktik. Hayati algilama seklimiz konusunda aramizda daglar kadar fark var ancak birlikte iyi isler cikardik. Yemek sirasinda konu ev islerinden ve cocuklu hayatla is hayati arasindaki dengenin nasil kurulmasi gerektiginden acildi. Ve Viyanali arkadasim dedi ki: "Nil, biliyorsun Avusturya yasalarina gore erkekler de %50 oraninda ev islerine katilmak zorundalar." Yani demek istiyor ki esinin ev isi yapma zorunlulugu var, olur da esin ev islerini paylasmaya gonulsuz olursa polise sikayet edebilirsin. Sanirim benden bekledigi cevap soyleydi: "Aman Allahim, ne kadar harika bir yasa bu! Herseyin kadinlar icin dusunuldugu, kadinlarin da 1. sinif vatandas oldugu bir ulke burasi!" Tabi tahmin edersiniz ki ben boyle bir cevap vermedim. Tam tersi, soyle dedim: "Kadinla erkegin iletisim kurmayi beceremeyip mutfak, oturma odasi ve banyo duzenlerini kurmak icin dahi devleti hakem olarak tuttuklari toplumun vay haline!"

Yazilarimda Avusturya'dan ve Avrupa'dan bahsederken pek olumlu bir tablo cizmedigimin farkindayim. Cunku herhangi bir dusunceye dogru dahi olsa koru korune baglanmanin sonun baslangici oldugunu dusunuyorum. Genel inanis Avrupa kulturunun cok ileri oldugu ve Avrupa'nin kulturun ve ilmin besigi oldugu yonunde ki bu inanis genel anlamda dogru. Ancak benim yapmak istedigim her gulun bir dikeni oldugunu da gostermek. Koru korune "Avrupa bizden ileride, bak adamlar taaa nerelerdeler, biz daha neredeyiz!" dusuncesine saplanir ve sorgulamayi birakirsak yaptiklari her isin dogru oldugu varsayimina dayanarak yaptiklari yanlislari bile dogru gibi gormeye baslariz.

Gelismis Avrupa'daki sosyal devlet sistemi harika. Devlet vatandas icin var, dolayisiyla koltuguna yillarca yapisip kalan politikacilar yok. Yolsuzluk varla yok arasi. Tuketim cilginligi yok, markette alisveris sepetini tika basa doldurmus tek bir insan goremezsiniz. Pratikte kadinlarla erkeklerin esit oldugunu soylemek zor ama en azindan bu esitsizligi gidermek icin devlet bircok girisimde bulunuyor. Kadinla erkegin esit olmasi gerekliligi tartismasiz bir sekilde herkes tarafindan kabul ediliyor. Devlet hangi sebepten olursa olsun zor durumda olan her vatandasina esit sekilde maddi yardimda bulunuyor. Bu kisi evsiz olabilir, yalniz basina cocuk dogurmus bir kadin olabilir veya issiz olabilir; devlet ayrim gozetmeksizin hepsine gerekli miktarda yardimda bulunuyor. Ancak toplum icinde muthis bir guvensizlik, ben merkezcilik ve iletisimsizlik hakim. Hic kimse kimseyle ilgilenmiyor. Yaslilarin cogu tamamen yalniz yasiyorlar. Bazi yaslilar oldukten 1 hafta sonra evinden koku geldigi icin polise haber veren komsular tarafindan bulunuyor. Olen yaslilarin cocuklari ebeveynlerinin olumunden aylar sonra kapiya gelip zili caliyorlar, cevap alamayinca komsuya soruyorlar ve aci haberi komsudan ayakustu aliyorlar. Bu arada belediye olen yaslinin evindeki esyalari bosaltmak icin tasiyicilar kiraliyor ve olen kisinin esyalarini sahiplenen olmazsa bu esyalar oraya-buraya dagitiliyor.

Gelismis Avrupa'da refah seviyesi yuksek. Makro anlamda rakamlara bakinca kisi basina dusen milli gelir dunyada basi cekiyor. Ancak toplumun damarlarini mikroskopla incelediginizde goruyorsunuz ki devlet insanlari icin yarattigi refahi yine kendi insanlarinin yalnizligini, bencilligini ve iletisimsizligini telafi etmek icin kullaniyor. Iyi de yapiyor. Bizdeki  "imece usulu"  nun yerini Avrupa'da  "devlet yardimi"  aliyor.

Kocam bana ev islerinde yardimci olsa harika olur. Ancak ben mutfagimi, oturma odami ve banyomu kimin temizleyecegi konusunu devlete havale etmek yerine kocamla konusarak halletmeyi tercih ederim. Dusunsenize, gece kocam bulasiklari yikamiyor ve de yatmaya gidiyor. Ben de kinlenip polisi ariyorum ve kocami sikayet ediyorum. Ertesi gun esime karakola gitmesi icin tebligat gidiyor ve esim panik icinde beni ariyor: "Beni karakoldan cagiriyorlar, ne oldu acaba???". Ben de diyorum ki: "Hani sen dun gece bulasiklari yikamadin ya. Iste o yuzden ben seni polise sikayet ettim. Ama 1 ay boyunca bulasiklari yikayacagina soz verirsen sikayetimi geri cekerim!!!" Boyle evlilik mi olur ayol? Saka gibi!

Ev isleri icin esiyle kavga etmek yerine yardimci tutan Aydede'den sevgiler :D

Hiç yorum yok: