Hurriyet

31 Mart 2011 Perşembe

Firarperestlere Kariyer Onerileri

Yazilarimi takip edenler bilirler. Firarperestim ben. Yerimde duramam. Hem fiziksel olarak hareketliyimdir hem de ruhsal olarak. Gezmeyi, yeni yerler kesfetmeyi cok severim. Ayrica surekli ruhumu beslemenin yollarini arar ve de bulurum. Hayatimin simdiki asamasinda yazi yazmak bana inanilmaz zevk veriyor. Dusuncelerimi insanlarla paylasmak, hele de yazilarimi okuyanlarin yorumlarini okumak beni inanilmaz derecede keyiflendiriyor.
Bu aralar en cok dusndugum konularin basinda cocuklarimi hayata nasil ve hangi kosullarda hazirlamam gerektigi geliyor. Bizler yetiskinler olarak hepimiz meslek sahibiyiz. Ancak yapmakta oldugumuz meslekleri secerken illa ki ebeveynlerimizin etkisi olmustur. Gecenlerde buyuk ogluma sordum: “Buyuyunce ne olmak istersin?”. Once polis dedi, sonra doktor dedi, sonra yine karar degistirdi ve itfaiyeci dedi. Anlayacaginiz kafasi karisik :D Peki benim cocuklarima meslek secimlerinde nasil bir yon vermem gerek?
Ben anlamsiz ve insafsiz hirslari olan bir anne degilim. Cocugum doktor veya muhendis olsun diye hayaller kurmam. Benim cocuklarimla ilgili tek hayalim mutlu ve kendi ayaklari uzerinde durabilen bireyler olmalari. Ayrica secme sanslari da olsun istiyorum. Sectikleri meslek ne olursa olsun onlara tum dunyanin kapilarini acsin istiyorum. Tek yere saplanip kalsinlar istemiyorum.
Asagida bir liste yaptim. Bu listede, kendisi icin renkli, dinamik, gelisime acik, seyahat olanagi saglayan ve de para kazandiran mesleklerin hayalini kuran  “firarperestlere”  yonelik birkac kariyer onerisi siraladim. Umarim hosunuza gider ve de isinize yarar:
1.       Yaptiginiz isi sevin. Daha dogrusu en basindan seveceginiz bir meslegi secin. Basariya giden yolun kapisi sevgiyle acilir.

2.       Belli bir konuda uzmanlasin. “Her isi yaparim abi” diplomasi pek de gecerli bir diploma degil. Hosunuza giden bir konu secin ve de o konuyu en ince detaylarina kadar, ustasi olacak kadar iyi bir sekilde ogrenin.

3.       Hangi konuyu secerseniz secin bu konuyu en iyi olan okulda ogrenin. Egitim kalitesi ortalama veya vasat olan okullardan alinacak diplomalarin kariyer olanaklari ortalama veya vasat olacaktir.

4.       Korkusuz olun. Yeni yerlerde bir sureligine de olsa yasama fikrine acik olun.

5.       Doktorluk, avukatlik veya muhendislik anli-sanli ve de belli bir gelir seviyesini garanti edecek meslekler. Ancak bu tip meslekler dunyanin her yerinde sak diye icra edilecek meslekler degil. Ornegin Turkiye’den aldiginiz bir doktorluk diplomasiyla Amerika’ya gidip doktorluk yapamazsizin. Bircok konuyu yeni bastan calisip sinavlarina girip gecmeniz gerekir. Dolayisiyla sectiginiz meslek ve gittiginiz okul dunyanin her yerinde gecerlilige sahip niteliklerde olmali.

Aslina bakarsaniz universiteden mezun olur olmaz yukaridaki listedeki ozellikleri ayaginiza seriveren bir meslek veya okul yok. Mesleki performansi arttirmanin ve de meslekten para kazanmanin yolu deneyimden ve tecrubeden geciyor. Ancak, ornegin, Isletme gibi bir bolumden mezun olup Finans alaninda kariyer yapmak isteyen biri, birkac yillik is deneyiminden sonra, meslegiyle ilgili bir sertifikayi da aldiktan sonra ve de seyahat etmeye acik olduktan sonra elindeki diploma ve de sertifikayla dunyanin her yerinde meslegini  “Finans Direktoru”  olarak kolaylikla icra edebilir. Veya muzik konusunda yetenekli biri Berkley gibi bir muzik okulundan mezun olduktan sonra sanatini dunyanin her yerinde icra edebilir.

Cocuklarimin meslek secimi yapmalarina daha cok var. Ben simdiden merakla hem halihazirdaki hem de yeni cikan meslekleri dikkatle takip ediyorum. Icinde kavga, anlasmazlik veya hastalik barindiran mesleklerden cok yasamin  “gunesli tarafina”  odaklanan meslekleri daha cok seviyorum. Cocuklarima meslek secimlerinde onerecegim sey, icinde “guleryuz ve nese”  barindiran meslekler secmeleri olacak.

Sukur egzersizi: Sukurler olsun ki ne zaman basim dara dusse yanimda bana her daim yardim edecek ailem ve arkadaslarim var

Hiç yorum yok: