Hurriyet

27 Mart 2011 Pazar

Dunyayi Kurtarmak Ister misin?

Amerikan kulturu  "biz 1 numarayiz"  uzerine kuruludur. Anaokuldan baslamak uzere ogretilen her konunun ozu  "We are number 1! We can make a difference!"  ideolojisini isler. Yani  "Dunyayi degistirebiliriz!". Herhangi bir Amerikan filmini izleyin. Sonra da herhangi bir Amerikan olmayan (Turk, Alman, vs,.) filmini izleyin. Dunyadaki hicbir aktor Amerikali aktorler kadar ozguvenli ve dogal rol yapamaz. Cunku Amerikalilar dogduklari andan itibaren birer  "kahraman"  olarak yetistirilirler.

Amerika'nin bu kadar buyuk bir ekonomi olmasinda bu ogretinin buyuk bir rolu oldugunu dusunuyorum. Simdiye kadar bircok degisik milletten insanlarla calistim. Bir Amerikali'nin calisma ortamindaki tavirlari genelde soyledir:

"All right guys, where do we start? Show me the problem and I will fix it for you!". Yani  "her sorunu cozerim, sorunun ne oldugunu soyle yeter".

Bir Alman'in ise is ortamindaki yaklasimi genelde soyledir:

"There is a problem here. Before we take action, we should analyse the problem in detail and in case there seems to be a need for a solution, then we think about the solution." Yani "Bir sorun var. Oncelikle bu sorunu analiz etmeliyiz. Eger sorun var gibi gorunuyorsa, o zaman cozum arariz."

Amerikalilar veya Avrupalilar dunyayi kurtarabilirler mi, bilemem. Ancak icinde bulundugumuz duzeni degistirmenin cesitli yollari var. Degisimi saglamak icin gerekli en onemli unsurlardan biri insanin  "akil ve gonul gozunun"  acik olmasi. "Akil ve gonul gozu" acik olan insan bir olaya bakarken baskalarindan cok daha farkli seyler gorur. Goz onunde olan alelade sebepleri yarip gecerek olayin arkasindaki gercekleri tum ciplakligiyla gorebilme yetisine sahiptir. Bu bir nevi satrancta gelecek hamleleri gormeye benzer. Ornegin calistiginiz kurum icinde konunuzun uzmani olan yegane kisi siz olabilirsiniz. Ancak  "akil ve gonul gozu"  acik olan biriyseniz bilirsiniz ki bulundugunuz kurum icinde kendinizi dogru konumlandiramadiysaniz veya dogru insanlarla birlikte calismiyorsaniz beklediginiz terfi size yillar gecse de gelmeyecektir. Dolayisiyla kendiniz adina olumlu bir degisimi hayata gecirmek istiyorsaniz yapmaniz gereken sizin yeteneklerinizin ve deneyiminizin kiymetli oldugu baska bir ortamda calismaya baslamaktir.

"Ben 1 numarayim ve de en iyiyim"  diyen herkesin dunyayi kurtarabilecegini sanmiyorum. Ozunde efsanevi kahramanlar barindiran ideolojileri ise hic gercekci bulmuyorum, mesela Amerika'nin demokrasi havarisi kesilerek Orta Dogu'ya silah zoruyla demokrasi dayatmasi. "Ben 1 numarayim ve de en iyiyim" sloganinin arkasi doldurulmadikca harcanan tum emeklerin gole maya calmaktan farki yok bence. Harcanan para ve umutlar da cabasi.

Simdiye kadar dunya duzenini degistirebilme yetisine sahip yegane insanlar  "akil ve gonul gozu"  acik insanlar olmuslar. Ataturk, Nelson Mandela, Benito Juarez, Thomas Edison bunlardan sadece birkaci. Eger sizin de "akil ve gonul gozunuz" aciksa, sakin durmayin. Yukarida saydigim ornekler kadar buyuk capli degisiklikler yapmak durumunda degilsiniz. Kendi hayatinizda, kendiniz icin yapacaginiz bir degisiklik bile sizi hic ummadiginiz yeni ufuklara tasiyabilir.Yapmak istediginiz seyi sonuna kadar kovalayin. Cogu zaman insanlar size garip garip bakacaklar ve de yaptiklariniza bir anlam veremeyeceklerdir. Ancak yapmak istediginiz degisikligin sonucunda hayatiniza yeni bir anlam katacaginizi dusunuyorsaniz, etrafinizda size inanan hic kimse olmasa bile yola cikin. Basarirsaniz iste o zaman asil kahraman siz olacaksiniz.

Amerikalilar ve Avrupalilar dunyayi kurtarabilirler mi bilemem. Ama benim baskasina bel baglamaya hic ama hic niyetim yok. Sonucunu benim de merak ettigim ve de ayni zamanda basarili olacagina neredeyse %100 inandigim yeni projeler gelistiriyorum. Basarirsam dunya kurtulur mu? Sanmam. Ama benim hayatimda harika degisiklikler olacak :D

Degisimi ve yenilenmeyi seven, "akil ve gonul gozu" acik olan herkese kucak dolusu sevgilerimi gonderiyorum!

Not: Gecenlerde uluslararasi savunma sanayinden emekli bir Turk'un hikayesini duydum. Bu bey emekli olduktan sonra ulkeme bir faydam dokunsun diyerek sadece Turk ordusunun kullanacagi bir teknoloji gelistirmek icin kollari sivamis. Bu teknoloji Turk donanmasindaki gemilere atilan torpidolarin yonunu sasirtarak gemilerin vurulmasini engelleyecekmis. Bir insanin ulkesi icin yapabilecegi en faydali islerden biri, oyle degil mi??? Bu yaziyi da kismen bu kisinin hikayesini duyduktan sonra yazmaya karar verdim.  

Hiç yorum yok: